En hingst klar

till tullstorp.
Utöver de 7 hingstar som nu ingår i Tullstorps hingstprogram 2011 har den 4årige hingsten Sohn der Sonne riden och ägd av blott 27 åriga Jessica Andersson tagits in i programet. Sohn der Sonne tog hem svenska treårschampionatet i dressyr och blev ”best in show” och avslutade nyligen bruksprovet och godkändes med AB till och med 2016. Hingsten är redan på plats i Vankiva utanför Hässleholm.

Kul! Och grattis Jessica! Lycka till i framtiden!





Följande text är taget från Värmlands Folkblad

Jessica Andersson har ridit stora tävlingar förut, EM, NM och SM (som hon har vunnit), men med tanke på vilket jobb som ligger bakom den här framgången konstaterar hon:

– Det här är mycket större, min första riktiga seger på egen hand. Jag är glad att jag vågade lita på min självkänsla.

Jessica flyttade hemifrån som 16-åring för att satsa på ridsporten, nu är hon 26. På vägen har hon letat och letat efter den där hästen med det lilla extra. Men det är alltid någonting som kommit i vägen.

Någonting som inte har stämt.

– Förra året flyttade jag hem igen, jag sålde alla mina hästar utom en. Den hästen dog, då orkade jag knappt mer, berättar Jessica.

Parallellt startade hon en restaurang på Hammarö tillsammans med sin mamma.

Och även om det tog emot så kunde hon inte ge upp drömmen om att hitta just den där hästen.

– Jag sparade alla pengar, alltså jag är en helt vanlig arbetande tjej, sålde allt jag hade och lånade ihop resten, säger Jessica.

En del av pengarna fick hon låna av sin familj – något som hon återkommer till. Utan stöttningen från familjen hade helgens framgångar varit omöjliga.

Pengarna tog hon med sig till en auktion i Tyskland.

– Jag kände att jag bara hade mig själv att lita på, min egen självkänsla. Satsa allt eller lägga av.

Jessica valde att satsa – en satsning som hon beskriver lite som roulette.

Hur mycket hon betalade för hästen får hon inte säga – men det handlade om en beskedlig summa. Satsningen dömdes ut av många.

– Det var folk som bloggade och skrev att det var en idiotisk summa för en sån häst, berättar hon.

Hästen, Sohn der Sonne, visade sig ha det där lilla extra. Det som Jessica Andersson sökt efter i tio år.

– Ibland är de tur att man har sin självkänsla. Jag är så lycklig att det gick ihop.

Segern i helgens tävlig grundlades i första omgången.

– Då visade han verkligen att han hade det där lilla extra, han red så fint första dagen. Sen i går (läs: i söndags) så hade han sin egna lilla show, jag fick mest hänga med, skrattar hon.

Men det räckte hela vägen ändå.

Nu är ”roulettesatsningen” Sohn der Sonne bäst i Sverige.

– Nu öppnar sig alla möjliga dörrar, det här är en stor och jätterolig grej. Det är många som tror mycket på hästen nu, säger Jessica.

Nu väntar nästa prov för Sohn der Sonne – att göra ett bruksprov för att bli godkänd som hingst. Något som innebär att man kan avla på honom om han klarar testet.

– Jag har fått flera väldigt bra erbjudanden från bra folk, jag har även fått erbjudanden om att sälja. Men innan vi bestämmer någonting måste han få vila lite så att vi kan se till han mår bra. Sen måste jag få landa lite innan vi bestämmer någonting, säger Jessica.

En sak är dock säker – investeringen hon gjorde i Tyskland har lönat sig.

Och nu drömmer Jessica vidare.

– Jag skulle gärna få chansen att rida ett Grand Prix. Sen finns det väl alltid en dröm om att få rida i OS, säger hon.

• Hur bedömer du chanserna?

– Chansen till OS är nog lite, men hoppas kan man ju alltid. Det är nog större chans att få rida ett Grand Prix, jag hoppas verkligen på det.

Jessica tävlar för den nybildade Hammaröklubben Equality Riders som Sophie och Tomas Wilhelmsson från Equality Line står bakom.

– Det är mycket tack vare att jag kan använda deras anläggning som har gjort att jag har kunnat satsa, jag har mycket att tacka dem för. Och Charles Jonsson som var med nu i helgen, det är tur jag har honom, han hjälper mig med allting.

Jessica Andersson har många att tacka för sina framgångar – men mest tacksam ska hon nog vara över sin självkänsla och förmåga att våga satsa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0